ARVIOT / REVIEWS

Arviot & sitaatit 
Reviews, Clips & Quotes

”Das ansonsten rein instrumentale Album erhält sein Sahnehäubchen durch den intensiven Gesang von Mia Simanainen beim Stück ”The Roaring Frost”, an dem der geneigte Leser in wohliger Wärme während des fortgeschritteneren Frühlings sicherlich seine Freude haben wird.” 
-Jazzpodium (DE) 2018, Kari Ikonen Trio ”Wind Frost & Radiation”

”Mia Simanainens sång är ofta ordlös och hon använder sin röst som ett melodiinstrument eller svävar ut i långa haranger, men sjunger ibland bedövande vackert, inte minst i sångerna av John Dowland och John Blow.” 
-Lira musikmagasin (SWE) 2017

”Mia Simanainen yhdisti teoksessaan lausuntaa, kansanmusiikkia, maailmanmusiikkia ja jazzia. (…) Musiikki kuljetti ympäri maailmaa. Laulu maalasi meditatiivisen sielunmaiseman liikkuessaan tuokiosta, tunteesta ja tunnelmasta toiseen.” 
-Turun Sanomat 2017 

”Det är inte ovanligt att grupper blandar ny och gammal musik. Kvartetten Ajaton har dock gått steget längre och lyckas skapa en både personlig och tidlös blandning. (…) Elixir bjuder på mycket förutsägbart och intressant, och ju mer kvartetten tar till det experimentella, desto bättre förmedlas det tidlösa.”  – Huvudstadsbladet 2016

”Ajaton-kvartetilla on käytössään eliksiiri, jonka avulla voi harpata 1500-luvulta nykypäivään ja kiertää kahdeksalla askeleella maapallon ympäri. (…) Kokonaisuuden sitoo yhteen Mia Simanaisen rehevästi improvisoiva, ihmisen osaa kulttuurien hankauksessa hyvin kuvastava laulu.”
-Rondo Classic 2016

”(Quartet Ajaton) solmii rohkeasti samaan kudokseen instrumentteja, jotka ensisilmäyksellä ovat aivan eri maailmoista. (…) lämpimän omaperäiseksi yhtyesoundiksi.”  -Valon kuvia / Vuoden valinnat 2016

”Ajattoman kyydissä sentimento voi arvaamatta vaihtua sekopäisyydeksi, matkalla kohti nirvanaa on syytä olla varuillaan.” (****) 
-Suomi Jazz 2016

”Levyn keskeinen solisti on silti erittäin kouliintunut Simanainen, joka venyy taas vaivatta armenialaisesta kansanlaulusta fadoon (…) Monta kärpästä tappaa kerralla myös rajaton Ajaton” (***) 
-Helsingin Sanomat 2016 

”Eri aikakausien soitinten ja tyylien kaunista yhdistelyä (…) Syntyi vaikutelma, että ainahan sitä on bandoneonilla, gamballa ja moogilla yhdessä jammailtu.” 
-Karjalainen 2016

”Kun laulutaito on viritetty niin huippuun kuin Simanaisella, ääntä voi näköjään käyttää lähes miten haluaa ja kuulostaa silti hyvältä. Kun ääntä vielä kannattelivat Perkolan, Ikosen ja Sandåsin kaltaiset huiput, ei konsertin tenhoa voinut vastustaa.” -Ylä-Karjala 2016

”Rohkeat musikaaliset visionäärit kykenevät luomaan ajatonta ja rajatonta musiikkia.” -HS Jazzkeittö 2016

”Omista ja vieraista eväistä Ajaton kokosi matkan aika- ja tila-avaruuksissa. (…) illan ajattomassa ja rajattomassa meiningissä. “  -Suomi Jazz 2016

”Ajaton-kvartetin perustajana Mia (Simanainen) on todella tuonut jotakin uutta suomalaiseen musiikkimaailmaan.”  -Jazzrytmit 2015

”Eri tyyleille avointa kokeilevaa musiikkia (…) kauniisti Mia Simanaisen ja Ajattoman tyyliin.” -Salon Seudun Sanomat 2014

”Mia Simanainen & Ajaton-kvartetti haltioitti”  -Jazzrytmit 2014

”Simanaisen kuulaan kaunis ääni nostaa laulujen tekstit tarkasti esille ja välillä ääni kietoutuu yhtenä instrumenttina osaksi koko taitavan yhtyeen soundia. Ahava yhdistää luontevasti jazzyhtyeen ilmaisun ja suomalaisen runouden; syntyy poikkeuksellisen omintakeinen nykyjazzin ja kirjallisuuden yhdistelmä.”  – Valon kuvia 2013 

”Erinomaisesti laulava Simanainen ansaitsee säveltäjänä nimen noston”  
-Helsingin Sanomat 2012

”Siinäpä sinivalkoista bluesia, puuvillapellot ja kaskimaat sulassa sovussa. Musiikissakin yhdistyi musta multa ja ensilumen raikkaus.”  – Karjalainen 2012

”(…) epäilemättä koko jazzpäivien kaunein konsertti.” 
-Valon kuvia 2012 

”Taitavia ihmisen tuntoja”  -Helsingin Sanomat 2008

”Jouset toivat uusia ulottuvuuksia (…) teoksissa on haastavuutta ja monimuotoisuutta. Ahava jatkaa rohkeasti omalla tiellään.”  -Suomi Jazz 2006

”(…) virkistävän erilaista ja rohkeasti sovellettua, vakuutti yleisön joukosta rovasti Seppo Ojala vaikutelmiaan jazz-psalmeista.”  -Petäjävesi 2004

”Ahavan meditatiivisia psalmeja (…) Ei ole ihme että Ahava on lyönyt läpi ulkomailla yhtenä uuden suomalaisen musiikin airueena.” – Kouvolan Sanomat 2004

”(Ahavan Uudet Psalmit) jatkavat luontevasti Ahavan omaa tyyliä.” – Keskisuomalainen 2003

”(…) omaehtoista ja omaperäistä ilmaisua tarjosi Mia Simanainen Ahava-yhtyeensä kera” – Karjalainen 2003

”Ahava osoitti ajoituksen ja tyylin tajua (…) Hieno päätös tämän vuoden Viapori Jazzille.” – Helsingin Sanomat 2003

”Mia Simanaisessa on hurjasti potentiaalia. Kunnianhimonsa hän on jo tällä levyllä osoittanut, joten helppoja ratkaisuja tuskin jatkossakaan häneltä kuullaan. Ja sehän lupaa vain hyvää.” (***) -Suomi Jazz 2003

”Njutbar och omväxlande musik vid sidan av jazzen.” -Orkesterjournalen (SWE) 2002

”En välstrukturerad, avskalad helhet som fortsätter inhemska Fiasko Records kompromislösa och marknadsberikande linje.”  
-Huvudstadsbladet 2002

”By digging into alternate traditions, Ahava has unearthed new stories and fresh emotions that enrich and expand the jazz vocal idiom. The mysteries and music of Ahava linger, and after each listening grow deeper.”  – All About Jazz (USA) 2002

”Yes, AHAVA is made of familiar materials, but in a different way, and worth a serious listen.”  -Jazz Now (USA) 2002

”Ahava is a very unique group on the Finnish jazz landscape (…) Ahava is jazz that tells stories. This is music that you want to sit down with and really listen to – it’s music for a sunny Sunday morning or afternoon.” – New World Finn (USA) 2002 

”(…) Simanaisen sävellyksissä ja ilmaisussa sekoittuu luontevasti kotoinen etnisyys kunnianhimoiseen laululyriikan perinteeseen.” – Helsingin Sanomat 2001

”Jazzosaston koulutuksen taso tuli hyvin esiin jazzlaulajattarien osuudessa. Valmis vokalisti oli Mia Simanainen (…) Ääni kantoi, fraseeraukset olivat kunnossa ja herkkyyttä riitti.” – Iltasanomat 1993, ”Kymmenen vuotta Suomi-jazzin vuoksi” / Sibelius-Akatemian jazzmusiikin osaston konsertti

”Mia Simanainen oli raikas ja taitava solistityttö (…) hienosti sujui niin solistilta kuin orkesteriltakin” – Etelä-Suomen Sanomat 1987, ”Nuorten floor-show ammattimaiseen tyyliin” / Tiirismaan musiikkiluokkien konsertti