Sida vid sida med havet – Meren kanssa rinnakkain

Upea taideprojekti debytoi tänä vuonna tarjoten ja tuoden hengenruokaa Turun saariston kirkkoihin läpi koko kesän. Projektin ideoi ja tuotti runoilija, teatteriohjaaja, teologi Miira Sippola. Itse sain olla osana kokonaisuutta pariinkin otteeseen esiintyen yhteensä neljällä saarella. Tästä linkistä löydät Jaakko Ruolan videomaistiaisen siitä mitä tapahtui kesäkuussa Utön, Jurmon ja Aspön saarilla, esiintyjinä Sippolan ja minun lisäksi tanssija Kaisa Niemi, näyttelijä Ulla Raitio ja sirkustaiteilija Henna Kaikula. Lue lisää tapahtumasta kokonaisuudessaan täällä.

A New Video – Quartet Ajaton!!!

Celebrating the winter solstice, the shortest day of the year, the Christmas time and New Year with this Quartet Ajaton video. The music is from the album “Early Music in the Latest Way”, internationally released this year by Alba Records. The fabulous Circus Artist Henna Kaikula performing here with me! Enjoy!!

Rondo-lehden konserttiarvio: Quartet Ajattoman uudelleensovitukset hurmasivat taidolla ja suurella tunteella

“Konsertti lupasi vanhaa musiikkia uudella tavalla ‚Äď mit√§√§n kliseist√§ tai kitschi√§ t√§ss√§ ei ollut, vaan Quartet Ajaton hehkui ilon, surun, rakkauden ja kaipuun upeilla, koskettavilla ydinalueilla, jossa olisi viihtynyt viel√§ paljon pitemp√§√§nkin. Aikamme musiikin tunturipurojen keskell√§ t√§m√§ oli sielua helliv√§ vajoaminen kuuman l√§hteen kylpyyn. ” Lue Santeri Kaipiaisen kirjoittama artikkeli kokonaan t√§√§ll√§.

Quartet Ajaton -album receives an uplifting review on Salt Peanuts

“At de kombinerer Simanainens klokkeklare og fine stemme, som b√•de har opera- og mer pop-lignende musikk inne, gj√łr seg utymerket sammen med bandoneon, moog synth og viola da gamba, og alle musikerne har hatt en felles forst√•else for hva de ville med musikken, og fremf√łrer den aldeles str√•lende. Og er dette typisk finsk? B√•de ja og nei. Men jeg har vanskelig for √• finne noen andre som kunne gjort denne ¬ęgamle¬Ľ musikken like sjarmerende og vakker. “

Read the whole article by Jan Granlie here.

Jueves de Jazz Finlandes en Radio Alma (BE)!

Suomalaiset Huomio: Conversation with Mia Simanainen Klo 19:00 H:ki. This is the third part of a short and second Finnish Jazz series on Jueves de Jazz. This Thursday April 29th I will share with you a great Conversation (dubbed into Spanish) with the great Finnish singer and composer Mia Simanainen. In between we will listen to some of the wonderful music from the second and most recent album with her very sui generis Quartet Ajaton. A Conversation in English dubbed into Spanish that Mia and I had on February 2021 from her home in Helsinki, precisely the same month when Quartet Ajaton’s album ‚ÄúEarly Music in the Latest Way‚ÄĚ was released internationally. Definitely a Jueves de Jazz not to be missed!

Charla con Mia Simanainen desde Helsinki, Finlandia en Jueves de Jazz. Este Jueves 29 de Abril compartir√© con ustedes la tercera parte de una breve y segunda serie de Jazz Finland√©s en Jueves de Jazz. Hoy compartir√© con ustedes una gran Charla con la gran cantante y compositora finlandesa Mia Simanainen. En el √≠nter escucharemos parte de la maravillosa m√ļsica del segundo y m√°s reciente √°lbum con su ensamble muy sui generis Quartet Ajaton. Una Charla en ingl√©s doblada al espa√Īol que Mia y yo hemos sostenido el pasado mes de Febrero desde su casa en Helsinki, precisamente cuando fue lanzado internacionalmente el album Early Music in the Latest Way de Quartet Ajaton. Sin duda un Jueves de Jazz a no perderse!

Jueves de Jazz en Radio Alma 101.9 FM www.radioalma.be Jueves 29 de Abril 18:00 (hora de Bélgica). Y en retransmisión el Martes 4 de Mayo 23:00 (hora de Bélgica). ¡Hasta Entonces!

Finnish Jazz series part 3 @ Jueves de Jazz with Mia Simanainen April 29th, by Federico Garcia.

Quartet Ajaton reviewed on “Adam Baruch – The Soundtrack of My Life”

“The vocalist and the instrumentalists do a stunning job from start to finish, playing with highly aesthetic imagination, obvious skill and reserve, carefully avoiding the possibility to upset the delicate balance that this music is based upon. One has truly to admire the audacity involved in taking such radical approach to the original music, and yet manage to arrive victorious at the end, preserving the soul of the music and at the same time deconstruct it into contemporary environment.¬†“

“This album is certainly one of the most interesting attempts to deal with Early Music in an innovative and highly creative way (…)” Read the whole article here.